In de vierde les van het project – “oh nee, dat is al de voorlaatste!”, dixit de leerlingen – maakten we kennis met het theater van de oude Grieken. Voor de les écht van start ging, namen we tijd voor een korte herhaling van wat we de voorbij weken geleerd hadden. Als opwarmertje zongen we al na één keer luisteren uit volle borst mee met een leuk alfabetliedje, gemaakt op de melodie van Broeder Jakob. Dit wel 3 keer! Nu de letters opnieuw opgefrist waren, was het tijd voor een korte quiz. Er was een vraagje over het alfabet, de leden van de familie en de werkwoorden. Alles juist hebben hoefde niet, maar het gaf voldoening om te zien hoeveel er van de leerstof was blijven hangen! Met een goed gevoel konden de leerlingen aan de les beginnen.
We begonnen met een open vraag: hoe is dat bij ons, naar het theater gaan? Onmiddellijk kwamen zalig zachte zeteltjes en special effects aan bod. Toen ze nadien enkele foto’s van een antiek theater te zien krijgen, werden de verschillen meteen duidelijk: “Zij zaten op stenen?!” Ondenkbaar volgens sommigen. Dat een acteur dankzij de vorm van het theater zonder microfoon tot boven te horen was, werd dan weer als heel straf beschouwd. Hierna werd de klas aan het werk gezet: ze mochten de delen van een antiek theater als een puzzel in elkaar passen en die dan proberen te benoemen. Heel vlug ontdekten de kinderen dat de Nederlandse woorden voor theater en scene niet zomaar gekozen zijn!
Dat niet alleen het theater anders is dan dat van vandaag, bleek hierna. Mannelijke acteurs kregen ook vrouwenrollen, dat is best grappig! Natuurlijk kon dat alleen door het dragen van maskers, en zo een masker mochten de leerlingen met veel plezier zelf knutselen.
Na de pauze was het tijd voor een verhaaltje. Niet zomaar één; eentje volledig in het Grieks! Nadat ze eerst de plot van Ifigenia in Aulis in het Nederlands te horen hadden gekregen, mochten ze proberen om de Griekse zinnen die de juf voorlas in de juiste volgorde te leggen. Dat ging heel goed! Aan de hand van het verhaaltje leerden we nieuwe woordjes kennen en zagen we hoe de uitgangen daarvan kunnen veranderen van -ς naar -ν.
Het werd een gevulde, maar geslaagde les! Telkens zijn we verbaasd over hoeveel de kinderen zelf al weten over de thema’s die we aanbrengen. Het is fantastisch om te zien hoe we elke les meer en meer leerlingen meekrijgen in ons enthousiasme. Daarom vond ik les 4 dan ook de (tot dan toe) leukste les! (Ondertussen is gebleken dat les 5 daar als kers op de taart nog eens boven ging, maar dat is voor een volgende blogpost…)
Het lesplan van les 4 kan je vinden in onze lesmaterialen.
Geschreven door Delfine Abbeloos