We startten onze tweede les met een spelletje alfabetbingo, waaruit bleek dat die vreemde Griekse letters bijna geen geheimen meer kenden voor onze leerlingen. Hier waren we volop mee bezig toen de filmploeg van Karrewiet de klas binnenkwam. Na wat geknoei met microfoontjes en de cameraploeg die een plaatsje in de klas zocht om ons doen en laten te volgen, kon de les herbeginnen. Over naar het thema van de namiddag: de Griekse goden! Een vlug vragenrondje later kwamen Eline, Sander en ikzelf te weten dat Zeus en zijn godenfamilie de leerlingen niet helemaal onbekend waren.
‘Zeus, is dat niet de opperbaas van de goden die het doet donderen?’
‘Er is een god die in een kasteel diep in de zee woont, maar ik ben zijn naam vergeten.’
‘Ik ken de godin Nike van mijn sportschoenen!’
Ze kwamen te weten dat veel Griekse goden op de berg Olympos wonen en daarom de Olympische goden heten. Om deze Olympiërs te leren kennen, speelden we in groepjes ‘Wie is het? – De godeneditie’. Aan de hand van een omschrijving en verschillende prentjes van goden maakten ze kennis met de kleurrijke Griekse godenwereld. Zeus, de oppergod, bleek getrouwd met Hera, de godin van het huwelijk. Vele andere goden zijn Zeus’ kinderen en elke god heeft zijn eigen functie. Toen ik vroeg op wat de godin van de jacht met haar pijl en boog dan jaagt, klonk het ergens: ‘Pokémons!’ En wie weet, als Artemis vandaag de dag ergens in de bossen zou ronddwalen, zou dat eigenlijk best nog kunnen.
Om de familierelaties tussen de Griekse goden te kunnen benoemen, mochten de leerlingen in groepjes een raster aanvullen met woordjes over deze familieverbanden in verschillende talen. Terwijl de mensen van Karrewiet enkele kinderen interviewden, werd het de overige leerlingen duidelijk dat de Griekse woorden voor vader, moeder… wel een beetje leken op deze woorden in het Frans, Engels, Duits en hun eigen thuistaal. Misschien hebben we dan toch nog meer gemeen met die oude Grieken dan we op het eerste zicht zouden denken! Hierna maakten we onze eerste Griekse zinnetjes, zodat we bijvoorbeeld over Zeus konden zeggen dat hij de vader van Athena is.
Na het vertrek van de cameraploeg was het tijd voor iets creatiefs: de leerlingen mochten hun eigen chiton versieren en aandoen. Sommigen begonnen meteen naarstig te kleuren en zetten hun eigen Griekse namen op de stof, anderen kozen ervoor om de chiton zo te draperen. Met wat hulp van lesgevers en vrijwilligers veranderden we hen ten slotte in echte Grieken, waardoor ze zeker niet misstaan zouden hebben naast Zeus en de zijnen op de Olympos.
Het lesplan voor les 2 kan je vinden in onze lesmaterialen.
Geschreven door Jolien Van Roy