New book out: ‘Classics at primary school: a tool for social justice’ (7/31/2023)- In December 2022, my first book came out, on approaches to teaching Latin and ancient Greek at primary school. The book is available for purchase internationally via online book stores. A first review was very positive: 'Classics at Primary School is… Read more
Dromen van lesgeven op de basisschool (4/21/2022)- Het project Oude Grieken Jonge Helden was op zijn minst een leerrijke ervaring. De droom om te mogen lesgeven leek nog veraf, maar dankzij dit project - waar ik als vrijwilliger aan deelnam - kon ik het al van dichtbij meemaken… Read more
Jonge Helden en het gymnasium (3/14/2022)- De Nederlandse auteur Mirjam Remie publiceerde begin dit jaar een mooi boek over het gymnasium, een Nederlands schooltype waar aan alle leerlingen Latijn en/of Grieks gegeven wordt. Recent kwam het gymnasium onder vuur omwille van het zogenaamde elitaire karakter. Door… Read more
Monsters in the classroom: report of the conference on Latin and Greek at primary school (2/1/2022)- This report was written by Corine van den Bergh and Meike Rozenbrand (Leiden University), as part of the collaborative project by Ghent University, Leiden University and the National Museum of Antiquities (Leiden). How can Latin and ancient Greek support in… Read more
Monsters in het klaslokaal: verslag van het congres Latijn en Grieks op de basisschool (1/31/2022)- Dit verslag werd geschreven door Corine van den Bergh en Meike Rozenbrand (Universiteit Leiden), in het kader van het samenwerkingsproject van de UGent, Universiteit Leiden en het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden). Hoe kunnen klassieke talen in het basisonderwijs een rol spelen… Read more
Conference: Monsters in the classroom – Latin and Greek at primary school (11/23/2021)- This international conference is dedicated to the teaching of Latin and Ancient Greek at Primary school, with talks and discussions by practitioners from Belgium, France, Germany, Greece, Italy, The Netherlands, the United Kingdom, and the United States. The conference is… Read more
Stage bij Jonge Helden (8/27/2021)- Toen ik bericht kreeg dat men zich kon inschrijven om een vrijwillige stage te lopen bij dit project, was ik persoonlijk toch even terughoudend. Kan ik dit wel? Is dit iets voor mij? Je kent ze wel, die onzekerheden. Toch… Read more
Kantelpunten in het leerproces (5/7/2021)- In dit project waren er een aantal zaken die mij heel erg boeiden. Zo vond ik de pre-reading-oefening zeer interessant. Ik doe ook vrijwilligerswerk in een bibliotheek bij mij in de buurt waar ik voorlees voor anderstalige kinderen. De oefening… Read more
Over verwachtingen en realisaties (5/3/2021)- Ik heb in dit project geleerd dat het normaal is dat niet elke leerling even enthousiast is over elke werkvorm. Mijn onrealistische verwachting voor de aanvang van het project, namelijk dat ik ervoor moest zorgen dat elke leerling voortdurend even… Read more
Unconscious bias in de klas (5/3/2021)- Het project ‘Oude Grieken Jonge helden’ heeft me bijgebracht hoe om te gaan met leerlingen en ook met verschillende problemen zoals bijvoorbeeld stress, klasmanagement, het maken van oefeningen en klasdifferentiatie. Wat ik het allerfijnste vond, was om de leerlingen les… Read more
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.