Academische publicaties:
Je kan meer lezen over het concept en de didactiek van ons project in de volgende artikels geschreven door dr. Evelien Bracke (projectcoördinator):
- 2024. Teaching Latin and ancient Greek in the 21st-century primary school: framing local approaches to international challenges. Journal of Classics Teaching 25(49), 33-38.
- 2023. Classics at Primary School: A Tool for Social Justice. Routledge.
- 2022. Monsters op de basisschool: de impact van Oudgriekse mythen en taal op kinderen uit kansarme gezinnen. Zenobia, 231-39.
- 2021. ‘Iedereen Latijn’ van theorie naar praktijk: een diversiteitstoolkit. Didactica Classica Gandensia 54, 49-74.
- 2020. De impact van Oudgriekse studie op kansarme leerlingen: participatieverruiming in het lagere scholenproject Oude Grieken – Jonge Helden. Lampas 53, 90-103.
- 2020. Child Poverty and ancient Greek – summary. Engelstalige samenvatting van Jonge Helden voor ‘Towards a more inclusive Classics: perspectives from teaching and research’ congres, 25-26 juni 2020, Institute of Classical Studies, Londen.
- and Bradshaw, C. 2020. The impact of learning Latin on school pupils: a review of existing data. Language Learning Journal 48.2, 226-36.
- 2019. Klassieke talen en kansarmoede: een pilootproject Oudgrieks in het lager onderwijs. Kleio 48.4, 169-78.
- 2018. Latin in the Park: Catullus and conjugations in the sunshine. In Henderson-Holmes, A., S. Hunt & M. Musié (eds.) Forward with Classics: Classical Languages in Schools and Communities. London: Bloomsbury.
- 2017. Klassieke talen in crisis? Internationale perspectieven, Kleio 46.2, 87-96.
- 2017. Naar een democratisering van klassieke talenonderwijs? Praktische voorbeelden van differentiatie en dekolonisatie uit het Verenigd Koninkrijk. Prora 22.2, 16-22.
- 2017. Towards a democratization of Classical language teaching?. Euroclassica website. (English translation of the previous article)
- 2017. The Trumpan horse: modern politics meets ancient Greek literature. Argo 2, 16-17.
- 2016. The role of university student teachers in increasing Widening Participation to Classics. Journal of Widening Participation and Lifelong Learning 18.2, 111-29.
- 2015. Bringing ancient languages into a modern classroom: Some reflections. Journal of Classics Teaching 32, 35-39.
De projectcoördinator schreef ook de volgende publicaties over klassieke talenonderwijs in het algemeen:
- 2024. Zijn klassieke talen nog nuttig?. Durf Denken UGent.
- Bracke, E., Pietquin, P., Meunier, N., Vanhalme, C., & De Herdt, K. 2024. Belgium. In S. Hunt & J. Bulwer (Eds.), Classics teaching in schools worldwide : Successes, challenges and development. Bloomsbury.
Ook studenten die het educatieve traject volgen, hebben al scripties over het project specifiek, en over inclusief klassieke talenonderwijs in het algemeen, geschreven:
- De Ceuster, Eva. 2024. De mogelijkheid tot vergelijkingen met vreemde culturen in het klassieketalenonderwijs: een exploratie aan de hand van Seneca’s De Ira en het boek Woede van Thich Nhat Hanh. UGent educatieve masterproef.
- Walravens, Andrée. 2024. Canon en Cento: spelen met traditie voor inclusiever onderwijs. UGent educatieve masterproef.
- Denduyver, Sien. 2023. Ik bind hen bij andere teksten: de integratie van vervloekingstabletten in het secundair onderwijs Grieks. UGent educatieve masterproef.
- Leirens, Jozefien. 2020. Grieks en interculturele sensitiviteit binnen het project Oude Grieken – Jonge Helden. UGent educatieve masterproef.
- Van den Brulle, Arno. 2020. Oudgrieks in het beroepsonderwijs: kwalitatief onderzoek naar de impact van het project “Oude Grieken, Jonge Helden” op het zelfbeeld en intellectueel zelfvertrouwen. UGent educatieve masterproef.
Het project in de media
- Het project werd vermeld in dit artikel in het Leidsch Dagblad (19 mei 2021).
- Het project werd besproken in de Openingslezing van de Week van de Klassieken 2021 rond het thema ‘De inclusieve oudheid’.
- In oktober 2020 werd dr. Evelien Bracke Laureaat van de Jaarprijzen Wetenschapscommunicatie uitgereikt door de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. Je hoort haar daarover hier aan het woord.
- Opmerkelijk experiment legt alle eerstejaarsleerlingen aan een infuusje Oudgrieks, Het Nieuwsblad 12 februari 2020.
- UGent toont leerlingen waarom Grieks relevant blijft, UGent website 11 februari 2020.
- Oudgrieks leren?, Karrewiet (Ketnet) 12 maart 2019.
- Stormloop voor lessen Oudgrieks op lagere school, Het Nieuwsblad 13 december 2018.
- Hét wapen tegen kansarmoede? Oudgrieks, De Morgen 7 december 2018.
Links
Gelijkaardige projecten
- Aequora – een gelijkaardig project uit de VS
- Literacy through Latin – een gelijkaardig project uit Engeland
- Literacy through Classics – een gelijkaardig project uit Wales
Grieks en Latijn voor het lager onderwijs – andere lesmaterialen:
- Voor de Week van Klassieken 2021 werden drie introductielesjes Grieks gecreëerd aan de hand van inscripties. Het leuke lesmateriaal met handleiding voor leerkrachten vind je hier.
- Our mythical childhood: fantastische website over het lesgeven van mythologie aan kinderen
- Het educatieve programma van het Gallo-Romeins Museum in Tongeren vind je hier.
- Lesmateriaal over de Romeinen in Nederland vind je hier.
- Archeologie op School: lesmateriaal over archeologie voor de basisschool.
- Basil Batrackos: Engelstalige cursus voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar. Leuke inhoud, wordt iets moeilijker naar het einde toe.
- Prachtige verhalen uit de Griekse mythologie, verteld in het Engels, met lesmateriaal, vind je hier. Vertellingen van klassieke mythen kan je hier vinden.
- Telling Tales in Greek: Engelstalige cursus voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar. Voor leerlingen met hoge taalvaardigheid. Lorna Robinson schreef ook Telling Tales in Latin en enkele leesboekjes met Griekse mythen.
- Alpha is for anthropos: Engelstalige cursus voor jongere leerlingen, met liedjes en kleurplaten.
- Op de website van Attic Inscriptions Online vind je lesmateriaal over Attische inscripties voor lagere scholen (Key Stages 1 en 2 = KS1 en KS2 in de tekst)
- Misschien wat moeilijk voor leerlingen in de basisschool, maar hier vind je graphic novels (Oudgrieks en Engels) over Kirke en andere verhalen, gecreëerd door Magda Van Tilburg.
- Een overzicht over jeugdliteratuur met Klassieke mythologie vind je in Geerts, S. 2014. Hoe Skylla in een graafmachine veranderde: de receptie van de klassieke mythologie in de Nederlandstalige jeugdliteratuur van 1970 tot vandaag, UGent.
- Informatie omtrent Griekse studie in Vlaanderen vind je op Waarom Grieks.
- Informatie omtrent samenwerking van leerkrachten met onderzoekers vind je op Didactica Classica Gandensia.
- Minimus is uiteraard een klassieker in het Engels.
Diversiteit van klassieke talenonderricht en de inclusieve oudheid – een selectie van recente publicaties:
- Andries, M. 2018. Op weg naar hedendaags literatuuronderwijs Latijn: de integratie van moderne literatuurtheorie in de derde graad secundair onderwijs Latijn. UGent masterscriptie. Gent.
- Bond, S.E. 2019. How to kill a canon: sourcebooks that address the silence. Society for Classical Studies.
- Bostick, D. 2019. Assessing assessments in the secondary Latin classroom. In Medias Res.
- Bracey, J. 2017. Why Students of Color Don’t Take Latin. Eidolon.
- Carlon, J. (2013). The implications of SLA research for Latin pedagogy: modernising Latin instruction and securing its place in curricula. Teaching Classical Languages.
- Deacy, S. Blog over het lesgeven over mythologie aan leerlingen met autisme
- De Rynck, P., Van Houdt, T. 2016. De nieuwe Grieken en Romeinen: verrassende confrontaties met de klassieke oudheid. Antwerpen.
- Doerries, B. 2015. The Theater of War. What ancient Greek Tragedies can Teach us today. Carlton North.
- Dugan, K. 2019. The “Happy Slave” narrative and Classics pedagogy: a verbal and visual analysis of beginning Greek and Latin textbooks, New England Classical Journal 46.1, 62-87.
- Fernández-Götz, M., Maschek, D., Roymans, N. 2020. The dark side of the empire: Roman expansionism between object agency and predatory regime. Antiquity 94(378), 1630-39.
- Flor, Miko: blog over de klassieke traditie in Nederland
- Forde, S. 2019. Using classical reception to develop students’ engagement with classical literature in translation. Journal of Classics Teaching 20(39), 14-23.
- Gerhards, J., Sawert T., Kohler U. 2019. Des Kaisers alte Kleider: Fiktion und Wirklichkeit des Nutzens von Lateinkenntnissen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 71, 309-26.
- Goosen, K., e.a. 2017. Is dat iets voor mij juf? Leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair. Leuven.
- Hall, E., Stead, H. 2020. A People’s History of Classics: Class and Greco-Roman Antiquity in Britain and Ireland 1689 to 1939. London.
- Hendrickson, T. 2020. Gender diversity in Greek and Latin grammar: ten ancient discussions. Ad Meliora.
- Hill, B. 2006. Latin for students with severe foreign language learning difficulties. in Gruber-Miller, J. (ed.). When Dead Tongues Speak. Teaching Beginning Greek and Latin. Oxford: Oxford University Press, 50-67.
- Hong, Y. 2013. Talking about rape in the Classics classroom. CW 106.4, 669-75.
- Hubbard, T. 2003. Special Needs in Classics. In Morwoord, J. (ed.). The Teaching of Classics. Cambridge: Cambridge University Press. 51-60.
- Hunt, S. 2016. Teaching sensitive topics in the secondary Classics classroom. Journal of Classics Teaching 17.34, 31-43.
- Hunt, S. Bibliografie (Engelstalig) over het geven van klassieke talen aan leerlingen met leerproblemen
- Jäger, H. 2013. Interkulturelle Kompetenz im Lateinunterricht. Pegasus-Onlinezeitschrift XIII, 33(54), 33-54.
- Janssis, J. 2017. Latijn als hefboom voor anderstaligen. Kleio 46.3, 141–143.
- Jenkins, T. 2015. Antiquity Now: The Classical World in the Contemporary American Imagination. Cambridge.
- Lehembre, D. 2019. Metire ut scias: welke leerlingentypes stoppen met Latijn en hoe kunnen we dat vermijden? Kleio 48.3.
- Libatique, D. 2020. Object-ifying language: in the classroom, syntax can be a tool or a weapon. Eidolon.
- Marciniak, M. (ed.) 2016. Our Mythical Childhood. The Classics and Literature for Children and Young Adults. Leiden.
- Minkova, M. 2019. Some ways to introduce diversity into the Latin classroom. In Medias Res.
- Morales, 2020. Antigone Rising: The Subversive Power of the Classics. Bold Type Books.
- Naoíse Mac Sweeney et al. 2019. Claiming the Classical: The Greco-Roman World in Contemporary Political Discourse. Council of University Classics Departments UK 48, 1-19.
- Pisarello, A. 2020. How to build community in your online classroom. Eidolon.
- Poser, R. 2021. He wants to save Classics from whiteness. Can the field survive? The New York Times 2 February 2021.
- Rabinowitz, N. S. & McHardy, F. 2014. From Abortion to Pederasty. Addressing Difficult Topics in the Classics Classroom. Columbus: The Ohio State University Press.
- Ram-Prasad, K. 2019. Reclaiming the Ancient World: Towards a Decolonized Classics. Eidolon.
- Sententiae Antiquae blog over Decolonising a myth class
- Schmude, M.P. 2012. Der ‘Blick von außen auf das Andere’: Entdecker und Eroberer über fremde Menschen und ihre Kulturen – Möglichkeiten und Schwerpunkt(e) eines Lektüreganges (nach dem Lehrbuch) in der Mittelstufe. Pegasus-Onlinezeitschrift 12.1, 33-49.
- Van Houdt, T. 2012. Latijn en Grieks: Goed voor de sterken, sterk voor de zwakken. Kleio 2.4: 185-91.
- Verreth, H. 2003. Het beeld van de oudheid in de handboeken Latijn en Grieks. Kleio 32.3, 127-35.
- Walsh, L. 2016. Giving it up in the classroom: feminist classics and the burden of authority. Eidolon.
- Zuckerberg, D. 2016. How to Be a Good Classicist Under a Bad Emperor. Eidolon.
Secundaire literatuur over de impact van Grieks op de taalvaardigheid van leerlingen:
- Chanock, K. 2006. Help for a dyslexic learner from an unlikely source: The study of Ancient Greek. Literacy 40, 164-170.
- Foster, F. 2015. Attitudes to ancient Greek in three schools: a case study. Language Learning Journal 46.2, 159-72.
- Havelock, E.A. 1988. The Alphabet and the Brain: The Lateralization of Writing. Springer.
- Holmes, C.T. & R.L. Keffer. 2010. A computerized method to teach Latin and Greek root words: Effect on verbal SAT scores. The Journal of Educational Research 89.1, 47-50.
- Vekiari, D., Tsegos, I. & Papadakis, T. 2006. The effect of learning Greek historical orthography on the visual and perceptual abilities of the children. Annals of General Psychiatry 5.1, S152.